Aino Rosendahl (o.s. Tuominen) teki 10 vuotta ulkopuolisen palveluksessa töitä ompelimon erilaisissa tehtävissä, kunnes vahvan kokemuksen saaneena hän päätti ryhtyä yrittäjäksi. Luja usko itseensä ja laadukkaaseen tekemiseen on kantanut usean sukupolven ajan, ihan näihin päiviin asti. NP on ollut ja on edelleen, vahvasti suomalainen perheyritys ja vaatetuksen asiantuntija jo vuodesta 1919 asti, jolloin Aino aloitti yritystoiminnan. Tänä päivänä NP tarjoaa kattavan valikoiman naisten ja miesten housuja ja kehittelee kokoajan uutta.
1919-1929
Vuorikatu 31 - Hämeenkatu 4, Lahti
Yhden naisen ompelimo laajenee, kun tänne Lahden keskustaan 1928 rakennettuun tehdasrakennukseen hankitaan ensimmäisiä Suomessa olevia sähkömoottoreilla toimivia ompelukoneita. Vaatteita aletaan valmistaa sarjatyönä.
1930
Hämeenkatu 4- Lahdenkatu (myöh. Erkonkatu), Lahti
1930- luvulla työntekijöitä Naisten Pukutehdas Oy:llä oli yli 200. Sota-aikana tehtailla ei valmistettu naisten tuotteita, vaan se keskittyi tuolloin sota-ajan suppeaan tuotantoon. Vuonna 1939 valmistetaan armeijan kesäpuseroita ja lumipukuja, joita ommellaan pitkissä vuoroissa.
1940
Mestarinkatu 10, Sopenkorpi, Lahti
“Varastakaa oppia, varastakaa oppia!”, kuului Ainon kehotus aloittaville ompelijoille uudessa Sopenkorven tehtaassa. Työt opitaan käytännössä seuraamalla miten muut toimivat. Työn laatua tarkkaillaan ja työt jaetaan taitojen mukaan. Suoraa saumaa harjoitellaan ensin ruutupaperille. Kankaita on saatavilla niukasti, joten kaavojen asettelu ja leikkaus on tarkkaa puuhaa.
1950
'Tiedäthän vanhastaan, että pyrimme aina mahdollisimman korkeaan laatuun ja sopiviin hintoihin.` Naisten pukutehdas.
Jälleenrakentamisen aika mahdollistaa vaatteiden suunnittelun naisille ja tytöille. Työtä riittää. Muoti alkaa kiinnostaa ja suunnitteluun ja ulkonäköön panostetaan entistä enemmän. Muodikkaat hiihtoanorakit ja turkiskaulukselliset takit ovat 50-luvulla tärkeä tuoteryhmä.
1960
“Sipuli, mutteri, ananas ja viuhka.” Jokaisella kuosilla oli oma nimensä.
Näyttävät printit ovat ajankohtaisia, mutta tehtaalle investoidaan myös pliseerauskone, joka saa teryleenit vekille. Naisten housujen kysyntä alkaa myös voimistua ja omaa sarjontamittataulukkoa muokataan mallimestareiden avustuksella. 1966-1968 tehdas muuttaa Hollolaan. Työntekijä määrä on suurimmillaan koko Pukutehtaan historian, 240 ihmistä. Tehdas aloittaa viennin pohjoismaihin.
1970
“Se oikein ilmoitettiin, että nyt ruvetaan kaikki sinuttelemaan.”, työntekijän kertomaa.
ATK-pohjainen hinnoittelu ja tuotannonsuunnittelu otetaan käyttöön. Markkinoille tuodaan Nina & Pii tuotemerkit. Nina on perinteikkäämpää rouvalinjaa, Pii tuo nuorekkuutta ja pintamuotia kokoelmiin. Aletaan tekemään sarjatuotantoa ja
Salpakankaan tehtaalle otetaan käyttöön oma housutuotantolinja.
1980
“Laatua ja eleganssia” Uusi Fonttana- mallisto lanseerattiin.
Juhlavaatteita ja näyttävyyttä. Mallisto on luonteeltaan hyvin kansainvälinen.
Asiakasta pyritään palvelemaan mahdollisimman hyvin ja ammattitaidon ylpeydellä. Ompelijat tekevät melkeinpä räätelöityjä malleja ottaen huomioon asiakkaiden yksilölliset tarpeet.
1990
“Sinulle sopivat housut. Good fit.” NP- pants mainos.
NP panostaa voimavaransa vientimarkkinoille erikoistumalla ja tehostamalla tuotantoaan.
Samoihin aikoihin NP Pants-konsepti tuodaan markkinoille. Ideointia kehitetään nettiin, jossa virtuaalinen housukone näyttää juuri itselle sopivat tuotteet.
2000
Yritys avaa omia liikkeitä kauppakeskuksiin ja sähköiset palvelukanavat kehittyvät.
Rakennetaan oma myymäläketjukonsepti. 2006 avataan ensimmäinen oma NP-myymälä ja vuotta myöhemmin verkkokauppa.
2010
“Sovittamatta sopivat.” Työt sähköisen housu-id:n kehittämisen kanssa jatkuu eli asiakas voi tulevaisuudessa luottaa tallennettujen housumittojensa kertovan hänelle sopivat tuotteet.
2010-luvulla keskitytään naisten housuihin.
NP- housukonseptilla on pitkä historia. Hyvän ja istuvan housumitoitusten kehittäminen usealle eri vartalomallille on ollut pitkä prosessi. Toiminta jatkuu yhtä vahvana kuin sen alkuperäinen perustaja Aino oli. Housukonseptia kehitetään edelleen Suomessa.
2020
Fit4Man - miesten housumalliston lanseeraus 2021
Uusien verkkokaupan palveluiden kehitystyöt jatkuvat asiakkaiden ostokokemuksen parantamiseksi. ( LUE LISÄÄ uusista palveluista.)
Lisäksi syksyllä 2021 Housuvalikoima laajeni miesten tuotteisiin. NP, Brax ja MAC-tuotemerkkien housuja myyvät verkkokaupan lisäksi myös kaikki NP Housukauppa myymälämme.
Tutustu NP:n 90-v historiikkiin täältä
Käytämme evästeitä parantamaan sivuston käyttökokemusta.
Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt käyttöehdot. Lisätietoa