×
×

NP WEBSHOP
Muokkaa
Ostohistoria
Kirjaudu Ulos
Historia
Aino Rosendahl (o.s. Tuominen) teki 10 vuotta ulkopuolisen palveluksessa t√∂it√§ ompelimon erilaisissa teht√§viss√§, kunnes vahvan kokemuksen saaneena h√§n p√§√§tti ryhty√§ yritt√§j√§ksi. Luja usko itseens√§ ja laadukkaaseen tekemiseen on kantanut usean sukupolven ajan, ihan n√§ihin p√§iviin asti. NP on ollut ja on edelleen, vahvasti suomalainen perheyritys ja vaatetuksen asiantuntija jo vuodesta 1919 asti, jolloin Aino aloitti yritystoiminnan. T√§n√§ p√§iv√§n√§ NP tarjoaa kattavan valikoiman naisten housuja ja kehittelee kokoajan uutta. 
1919-1929
Vuorikatu 31 - Hämeenkatu 4, Lahti
Yhden naisen ompelimo laajenee, kun tänne Lahden keskustaan 1928 rakennettuun tehdasrakennukseen hankitaan ensimmäisiä Suomessa olevia sähkömoottoreilla toimivia ompelukoneita. Vaatteita aletaan valmistaa sarjatyönä.
1930
Hämeenkatu 4- Lahdenkatu (myöh. Erkonkatu), Lahti
1930- luvulla työntekijöitä Naisten Pukutehdas Oy:llä oli yli 200. Sota-aikana tehtailla ei valmistettu naisten tuotteita, vaan se keskittyi tuolloin sota-ajan suppeaan tuotantoon. Vuonna 1939 valmistetaan armeijan kesäpuseroita ja lumipukuja, joita ommellaan pitkissä vuoroissa.
1940
Mestarinkatu 10, Sopenkorpi, Lahti
‚ÄúVarastakaa oppia, varastakaa oppia!‚ÄĚ, kuului Ainon kehotus aloittaville ompelijoille uudessa Sopenkorven tehtaassa.¬†Ty√∂t opitaan k√§yt√§nn√∂ss√§ seuraamalla miten muut toimivat. Ty√∂n laatua tarkkaillaan ja ty√∂t jaetaan taitojen mukaan. Suoraa saumaa harjoitellaan ensin ruutupaperille.¬† Kankaita on saatavilla niukasti, joten kaavojen asettelu ja leikkaus on tarkkaa puuhaa.
1950
'Tiedäthän vanhastaan, että pyrimme aina mahdollisimman korkeaan laatuun ja sopiviin hintoihin.` Naisten pukutehdas.
Jälleenrakentamisen aika mahdollistaa vaatteiden suunnittelun naisille ja tytöille. Työtä riittää. Muoti alkaa kiinnostaa ja suunnitteluun ja ulkonäköön panostetaan entistä enemmän. Muodikkaat hiihtoanorakit ja turkiskaulukselliset takit ovat 50-luvulla tärkeä tuoteryhmä. 
1960
‚ÄúSipuli, mutteri, ananas ja viuhka.‚ÄĚ Jokaisella kuosilla oli oma nimens√§.
Näyttävät printit ovat ajankohtaisia, mutta tehtaalle investoidaan myös pliseerauskone, joka saa teryleenit vekille. Naisten housujen kysyntä alkaa myös voimistua ja omaa sarjontamittataulukkoa muokataan mallimestareiden avustuksella. 1966-1968 tehdas muuttaa Hollolaan. Työntekijä määrä on suurimmillaan koko Pukutehtaan historian, 240 ihmistä. Tehdas aloittaa viennin pohjoismaihin.
1970
‚ÄúSe oikein ilmoitettiin, ett√§ nyt ruvetaan kaikki sinuttelemaan.‚ÄĚ, ty√∂ntekij√§n kertomaa.
ATK-pohjainen hinnoittelu ja tuotannonsuunnittelu otetaan käyttöön. Markkinoille tuodaan Nina & Pii tuotemerkit. Nina on perinteikkäämpää rouvalinjaa, Pii tuo nuorekkuutta ja pintamuotia kokoelmiin. Aletaan tekemään sarjatuotantoa ja Salpakankaan tehtaalle otetaan käyttöön oma housutuotantolinja.
1980
‚ÄúLaatua ja eleganssia‚ÄĚ Uusi Fonttana- mallisto lanseerattiin.
Juhlavaatteita ja näyttävyyttä. Mallisto on luonteeltaan hyvin kansainvälinen. Asiakasta pyritään palvelemaan mahdollisimman hyvin ja ammattitaidon ylpeydellä. Ompelijat tekevät melkeinpä räätelöityjä malleja ottaen huomioon asiakkaiden yksilölliset tarpeet.
1990
‚ÄúSinulle sopivat housut. Good fit.‚ÄĚ NP- pants mainos.
NP panostaa voimavaransa vientimarkkinoille erikoistumalla ja tehostamalla tuotantoaan. Samoihin aikoihin NP Pants-konsepti tuodaan markkinoille. Ideointia kehitetään nettiin, jossa virtuaalinen housukone näyttää juuri itselle sopivat tuotteet.
2000
Yritys avaa omia liikkeitä kauppakeskuksiin ja sähköiset palvelukanavat kehittyvät.
Rakennetaan oma myymäläketjukonsepti. 2006 avataan ensimmäinen oma NP-myymälä ja vuotta myöhemmin verkkokauppa.
2010
‚ÄúSovittamatta sopivat.‚ÄĚ Ty√∂t s√§hk√∂isen housu-id:n kehitt√§misen kanssa jatkuu eli asiakas voi tulevaisuudessa luottaa tallennettujen housumittojensa kertovan h√§nelle sopivat tuotteet.
2010-luvulla keskitytään naisten housuihin. NP- housukonseptilla on pitkä historia. Hyvän ja istuvan housumitoitusten kehittäminen usealle eri vartalomallille on ollut pitkä prosessi. Toiminta jatkuu yhtä vahvana kuin sen alkuperäinen perustaja Aino oli. Housukonseptia kehitetään edelleen Suomessa.
2020
Olethan kuulolla mitä tuleva vuosikymmen tuo meille tullessaan!
Käytämme evästeitä parantamaan sivuston käyttäkokemusta. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt käyttöehdot. Lisätietoa
OK